ennblogg.blogg.se

Rädd för mänskligheten

Publicerad 2017-12-21 12:34:51 i Allmänt, mat, tänker till,

Hello! 
 
Jag har just gjort det julgodiset som jag ska ta med mig till familjen på julafton. Det är lite att tänka på pga att min lillebror är sojaallergisk (soja finns i nästan all choklad och såna saker), min systers pojkvän är nötallergisk och sen äter hälften för det mesta veganskt inklusive jag. Men jag gjorde marsipan fyllda med nougat och några utan nougat, bara marsipan doppade i choklad. Det känns inte som så många gillar mandelmassa och marsipan men jag har alltid gjort det haha. Det blev lite choklad över och vi hade en öppnad jäst  i kylen så jag har gjorde ett basic bullrecept och sen fyllde jag dom med chokladen. Kan väl inte bli annat än gott, dock råkade jag ha i dom lite för länge i ugnen men jaja! Jag gillar inte att slänga mat och jäst håller ju sig inte så länge så det var lika bra att komma på något.
 
Jag använde mig av den mörka blockchokladen som är mjölkfri och sojafri, havremjölk och mjölkfritt margarin i bullarna. Nougaten (guldnougat) innehåller 0,2 % skummjölkspulver. 
 
Jag såg andra delen av "Köttets lustar" igår och jag blev så j*vla ledsen över hur vi människor behandlar djuren. Jag storgrät hela programmet. Jag blir så sjukt arg också för hur mycket kött folk äter. Jag dömer ingen och man får göra precis som man vill men jag har samtidigt rätt att inte förstå hur folk tänker. Att säga att man bara har råd med billigt kött är förståeligt men en förpackning bönor kostar tio kronor och det kan man göra oändligt många rätter av som man gör av kött. Till exempel taco, biffar, grytor med mera. Jag hoppas ni kan ta er ett par timmar att kolla på detta. Om man äter kött ska man kunna stå för hur det går till är min åsikt men för att förtydliga så dömer jag ingen för man får göra precis som man vill och jag tycker inte illa om någon för det!
https://www.svtplay.se/video/16240422/kottets-lustar/kottets-lustar-sasong-1-avsnitt-2?start=auto  
 
Jag vet helt ärligt inte hur jag ska hantera det jag såg igår eftersom det pågår just nu.
 
Nu ska jag ut i solen en stund för att rensa min hjärna lite. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela